Page 8 - Pdrh 1984
P. 8

De accommodatie voor (oorspronkelijk) 55 opvarenden was, naar hedendaagse begrippen,
          niet al te ruim maar desondanks waren het door de ligging van de verschillende ruimten
          gezellige schepen". De meeste mensen die op dit type schepen hebben gevaren zullen met
          een zekere weemoed aan die tijd terugdenken aan hun ,,K-boot".
          In  de  loop der jaren zijn heel wat verschillende soorten lading vervoerd: witte en zwarte
          produkten, ruwe olie, smeerolie en een aantal uit de serie was uitgerust om waxy distillate en
          bitumen te vervoeren terwijl de Franse Iridina was voorzien van een tweetal LPG tanken op het
          voordek.
          De zestien K-tankers van Shell Tankers B.V. waren:
         naam                bouwjaar   bouwwerf   waar bleven ze?
          KATELYSIA          1954     R.D.M       1977 gesloopt Taiwan
          KORATIA            1954     Wilton F.   1975 gesloopt Korea
          KOROVINA           1954     Wilton F.   1975 gesloopt Taiwan
          KREBSIA            1954     P. Smit     1973 PETROLA X (Griekse vlag)
          KALYDON            1955     RDM.        1976 gesloopt Spanje
          KENIA              1955     NDSM.       1973 PETROLA Xl (Griekse vlag)
          KORENTA            1955     Wilton F.   1972 gesloopt Taiwan
          KABYLIA            1955     R.D.M.      1975 gesloopt Spanje
          KRYPTOS            1955     P. Smit     1976 gesloopt Taiwan
          KERMIA             1955     N.D.S.M.    1978 gesloopt Spanje
          KOPIONELLA         1955     Wilton F.   1978 gesloopt Spanje
          KARA               1955     RDM.        1977 gesloopt Korea
          KYLIX              1955     NDSM.       1984 gesloopt Spanje
          KHASIELLA          1956     N.D.S.M.    1979 gesloopt Taiwan
          KOSICIA            1957     Wilton F.*   1977 gesloopt Taiwan
          KELLETIA           1957     R.D.M.      1977 gesloopt Taiwan
          *)casco werd gebouwd bij Werf Cockerill te Hoboken, België.

          In 1955 werden de Britse general purpose"-tankers Harpaen Hernidor,ax onder Nederlandse
          vlag gebracht en herdoopt in resp. KELLIAen KALINGA, terwijl in 1962 ook de Britse Helix als
          KOSSMATELLA onder beheer kwam van ShellTankers B.V.. De twee eerstgenoemde schepen
          gingen in 1961 over naar registratie in Argentinië, terwijl de KOSSMATELLAin 1972 voorsloop
          naar China werd verkocht. (bron Ship en Ka)


          CHANGIE FOR CHANGIE
          Spliethoff's bevrachtingskantoor te Amsterddam verkocht het m.s. Spiegelgracht aan Trans-
          mar Trading & Transport Ltd. (Kaaiman Eilanden), die het schip de naam Sea Trader heeft
          gegeven. De opengevallen plaats werd bijna tegelijkertijd opgevuld door een schip uit de K-
          serie, de Kaapgracht, PFJH die evenals de Spiegelgracht wordt gebouwd bij de Japanse
          scheepswerf Miho Zosensho.

          MAMMOET LINER SERVICE/VEERTIENDAAGSE DIENST OP MIDDEN OOSTEN
          Mammoet Shipping, die de zwaar transport activiteiten van Mammoet Transport ter zee
          bundelt met gebruikmaking van zwaar transport schepen en pontons, heeft hieraan zeer
          recent een grote uitbreiding gegeven. Nadat eerder het zware ladingschip Breda(ex Nedlloyd
          Breda) aan de vloot werd toegevoegd, is thans besloten om een lijndienst van West Europa
          naar havens in hetgebied van het Midden Oosten te openen. Mammoet Shipping heeft hiertoe
          de conventionele ladingrechten overgenomen van de EMEC (Europese Middle East Container-
          service), die het vervoer van stukgoed tussen deze havens heeft gestaakt en zich gaat
          concentreren op het containervervoer.
          Mammoet heeft hiertoe vier W-kerken (Waale-, Wisse-, Willems- en Westerkerk) van de
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13