Page 8 - Pdrh 1984
P. 8
De accommodatie voor (oorspronkelijk) 55 opvarenden was, naar hedendaagse begrippen,
niet al te ruim maar desondanks waren het door de ligging van de verschillende ruimten
gezellige schepen". De meeste mensen die op dit type schepen hebben gevaren zullen met
een zekere weemoed aan die tijd terugdenken aan hun ,,K-boot".
In de loop der jaren zijn heel wat verschillende soorten lading vervoerd: witte en zwarte
produkten, ruwe olie, smeerolie en een aantal uit de serie was uitgerust om waxy distillate en
bitumen te vervoeren terwijl de Franse Iridina was voorzien van een tweetal LPG tanken op het
voordek.
De zestien K-tankers van Shell Tankers B.V. waren:
naam bouwjaar bouwwerf waar bleven ze?
KATELYSIA 1954 R.D.M 1977 gesloopt Taiwan
KORATIA 1954 Wilton F. 1975 gesloopt Korea
KOROVINA 1954 Wilton F. 1975 gesloopt Taiwan
KREBSIA 1954 P. Smit 1973 PETROLA X (Griekse vlag)
KALYDON 1955 RDM. 1976 gesloopt Spanje
KENIA 1955 NDSM. 1973 PETROLA Xl (Griekse vlag)
KORENTA 1955 Wilton F. 1972 gesloopt Taiwan
KABYLIA 1955 R.D.M. 1975 gesloopt Spanje
KRYPTOS 1955 P. Smit 1976 gesloopt Taiwan
KERMIA 1955 N.D.S.M. 1978 gesloopt Spanje
KOPIONELLA 1955 Wilton F. 1978 gesloopt Spanje
KARA 1955 RDM. 1977 gesloopt Korea
KYLIX 1955 NDSM. 1984 gesloopt Spanje
KHASIELLA 1956 N.D.S.M. 1979 gesloopt Taiwan
KOSICIA 1957 Wilton F.* 1977 gesloopt Taiwan
KELLETIA 1957 R.D.M. 1977 gesloopt Taiwan
*)casco werd gebouwd bij Werf Cockerill te Hoboken, België.
In 1955 werden de Britse general purpose"-tankers Harpaen Hernidor,ax onder Nederlandse
vlag gebracht en herdoopt in resp. KELLIAen KALINGA, terwijl in 1962 ook de Britse Helix als
KOSSMATELLA onder beheer kwam van ShellTankers B.V.. De twee eerstgenoemde schepen
gingen in 1961 over naar registratie in Argentinië, terwijl de KOSSMATELLAin 1972 voorsloop
naar China werd verkocht. (bron Ship en Ka)
CHANGIE FOR CHANGIE
Spliethoff's bevrachtingskantoor te Amsterddam verkocht het m.s. Spiegelgracht aan Trans-
mar Trading & Transport Ltd. (Kaaiman Eilanden), die het schip de naam Sea Trader heeft
gegeven. De opengevallen plaats werd bijna tegelijkertijd opgevuld door een schip uit de K-
serie, de Kaapgracht, PFJH die evenals de Spiegelgracht wordt gebouwd bij de Japanse
scheepswerf Miho Zosensho.
MAMMOET LINER SERVICE/VEERTIENDAAGSE DIENST OP MIDDEN OOSTEN
Mammoet Shipping, die de zwaar transport activiteiten van Mammoet Transport ter zee
bundelt met gebruikmaking van zwaar transport schepen en pontons, heeft hieraan zeer
recent een grote uitbreiding gegeven. Nadat eerder het zware ladingschip Breda(ex Nedlloyd
Breda) aan de vloot werd toegevoegd, is thans besloten om een lijndienst van West Europa
naar havens in hetgebied van het Midden Oosten te openen. Mammoet Shipping heeft hiertoe
de conventionele ladingrechten overgenomen van de EMEC (Europese Middle East Container-
service), die het vervoer van stukgoed tussen deze havens heeft gestaakt en zich gaat
concentreren op het containervervoer.
Mammoet heeft hiertoe vier W-kerken (Waale-, Wisse-, Willems- en Westerkerk) van de