Page 6 - Pdrh 1984
P. 6
VERGANE ,,HOLLANDS" GLORIE 1
Van Ommeren (Nederland) B.V. verkocht het m.s. Katendrecht, b.j. 1977, aan Griekse
belangen. Het schip zal onder Panamese vlag gaan varen met de nieuwe naam Pamisos. Het
ms Nedlloyd Auckland, b.j. 1968, werd door Nedlloyd Lijnen verkocht naar een Monroviaanse
rederij. Het schip krijgt onder Panamese vlag de nieuwe naam Arrow Prince.
(ROEP)NAMEN NOEMEN
De mslbt Poolzee, waarvan wij de verkoop meldden in ons mei/juni nummer, blijkt als Smit
Matsas 1, onder Griekse vlag, te opereren vanuit Piraeus. Het schip is eigendom van een joint
venture, welke Smit Tak International Zeesleep- en Bergingsbedrijf B.V. te Rotterdam is
aangegaan met de Griekse Sleepvaart- en bergingsonderneming Lucas G. Matsas in Piraeus.
De 11.000 pk sterke sleper, volgens Smit de krachtigste in de Middellandse Zee, wordt in de
eerste plaats ingezet voor het vervoer van opgelegde schepen naar sloopwerven, met name
Kaohsiung.
In voorkomende gevallen zal de sleepboot echter ook fungeren als bergingsvaartuig.
VERGANE ,,HOLLANDS" GLORIE II
Shell Tankers B.V. te Rotterdam verkocht het s.s. Kylix, b.j. 1955 voor de sloop naar Spanje.
Met het vertrek van de Kylix uit de vloot wordt een gedenkwaardige en voorvelen onvergetelijke
episode uit de geschiedenis van Shell Tankers B.V. afgesloten. Het schip is de laatste uit een
serie van zestien general purpose"-tankschepen die, voor oplevering gedurende de periode
1954-1957, indertijd door de Shell bij Nederlandse werven in opdracht werd gegeven. Deze
serie, ruim 18.000 ton draagvermogen metende stoomtankers, maakte deel uit van het
zogenaamde eerste en tweede Shell-nieuwbouwprogramma na de Tweede Wereldoorlog en
was één van de meest omvangrijke nieuwbouworders ooit in ons land geplaatst. Het eerste
schip, de Katelysia ging op 8 oktober 1953 bij de Rotterdamse Droogdok Maatschappij te water
en de Kelletia werd, als hekkesluiter, op 11 mei 1957 eveneens bij de RDM, aan zijn element
toevertrouwd.