Page 7 - Pdrh 1984
P. 7

Vanaf 1953 bouwden Engelse werven ook een respectabele vloot van deze ,,handy-sized"-
      schepen. Zij kwamen voor het overgrote deel onder Engelse vlag in de vaart. Samen met een
      latere gestroomlijnde versie (type Abida) betrof het hier in totaal niet minder dan 66 schepen,
      waarbij inbegrepen een aantal volgens hetzelfde ontwerp gebouwde, maardoorde Koninklijke
      Shell Groep van derden in charter genomen eenheden.
      Hier en daar zijn er wel verschillen geweest, maar over het algemeen waren de gegevens van
      de gehele K-serie gelijk: lengte over alles 169.4m, grootste breedte 21.16m, maximale
      diepgang 9.35m, bruto tonnage 12.200, netto tonnage 6.970 (oorspronkelijk) draagvermogen
      18.100 ton. Wijzigingen in de loadline-voorschriften in 1967, die resulteerden in het aanbrengen
      van nieuwe waterdichte deuren vôÔr en in de midscheeps, maakten, dat de schepen ongeveer
      25 centimeter dieper mochten afladen. Het draagvermogen steeg daardoor tot rond de 19.000 ton.
      De voortstuwing bestond uit twee stoomturbines met een totaal vermogen van 8.250 shp en
      zorgden dat het schip een snelheid kon bereiken van 14.5 mijl in beladen toestand en 15.25 mijl
      in ballast.
      Het brandstofverbruik was 50 ton per dag.
      De schepen beschikten over 33 ladingtanks, steeds 11 aan stuurboord, in het midden en aan
      bakboord. Laden en lossen vond plaats met vier pompen elk met eencapaciteit van 500 ton per
      uur.
      Totale capaciteit van de bunkertanks was 1650 ton, In het voorschip was een ruimte voor het
      vervoer van drums, waarbij gebruikgemaakt kon worden van een kraan met een vermogen van
      5 ton. Eveneens was een 5-tons kraan beschikbaar voor het behandelen van ladingslangen. De
      winches op voor-en achterdek werden door stoom aangedreven.
      De schepen waren voorzien van moderne navigatieapparatuur zoals radar, gyro kompas,
      echolood etc.. Later kwamen er zelfs dubbele radars op de schepen.
      De radio-installatie was niet op alle schepen identiek, maarwaswel voornamelijk rond de SMZ-
      zender opgebouwd. Bijgaand een opname van het radio-station van de KATELYSIA.
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12