Page 4 - Pdrh 1984
P. 4

:                      mritieme  ---
                                               - inf6rmajè
                                       -
                                        ---   -





                                                     -
    .,                              .-
                    -                      -





                                                        -

                                                                       CAWr






         ,,HOLLANDSE" NIEUWE
         Woensdag 1 augustus werd het zware ladingschip Happy Buccaneer overgedragen aan
         Mammoet Shipping te Amsterdam.
         Het zwaartransportcontainerrorostukgoedschip werd gebouwd door de Hitachi Zosen Inter -
         national werf te Innoshima (Japan). De Happy Buccaneer vertegenwoordigt een nieuwe
         stroming in het zware lading transport over zee. Het is namelijk uitgerust voor het vervoer van
         (lege) containers. Hierdoor kunnen onnodige retour-ballast-reizen vanuit projectbestem-
         mingshavens voorkomen worden, zoals bijvoorbeeld op het traject Japan-Midden Oosten.
         Een andere noviteit op het schip is het laadgerei, met een hijsvermogen tot maximaal 1100 ton.
         De twee mastkranen, waarmee dit tot stand gebracht kan worden, zijn gesitueerd aan
         stuurboordzijde, hebben een reikwijdte van 30 meter en zijn dankzij speciale technieken 360°
         draaibaar.
         In de kraanarmen zijn twee 25 tons trolleykranen gemonteerd voor normale projectlading.
         De Happy Buccaneer is aan de achterzijde voorzien van een ro/ro klep, waarover zware
         ladingen met een gewicht tot 2500 ton aan boord kunnen worden gereden.
         De twee kranen zijn voor een zeer groot deel in Nederland ontworpen en gebouwd.
         Hoofdaannemer was het staalconstructiebedrijf Huisman B.V. in Rotterdam, dat hiervoor nauw
         samenwerkte met Itrec B.V.. Dit bedrijf specialiseert zich in het ontwerp van hijs- en
         transportgerei variërend van spreaders tot 1000 tons kranen voor de offshore. Itrec ontwierp
         giek, mast, blokken, trolleys en dergelijke. Het Hamburgse bedrijf Biohm & Voss tekende voor

         4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9