Page 5 - Pdrh 1984
P. 5
ontwerp en fabricage van het zwenkgedeelte van de mastvoet en voor de mast zelf. Zowel
Huisman B.V. als Biohm & Voss bouwden de vitale delen van de twee kranen, terwijl Hitachi
Zosen behalve het schip zelf ook de grote staallichamen van de kranen bouwde, op tekening
van Huisman en Biohm & Voss. Hoewel verder geperfectioneerd door de twee Rotterdamse
bedrijven Biohm & Voss, is het concept van een dergelijke zware-ladingkraan echterafkomstig
uit de koker van Mammoet Shipping zelf, waar het idee al in 1976 ontstond.
scheepssignalement:
lengte over alles: 145.86m.
lengte tussen loodlijnen: 135.80m.
breedte: 28.30m.
diepte: 14.80m.
diepgang (open luiken) 7.02m. bij een deadweight van
9.493 ton
diepgang (gesloten luiken) 8.22m. bij een deadweight van
13.740 ton
inhoud: 16.341 Brt. bij 4.902 Netto
dienstsnelheid: 14.6 knopen (gemeten topsnelheid op
proefvaart 16.6 kn.)
voortstuwing 2 x 5.220 pk (Hitachi Zosen Sulzer 6
Zal 40)
boegschroef: 1.200 pk
hefvermogen: 1.100 ton (2x 550 ton)
aanvullend laadgerei op laadbomen: 2 x 25 ton
ro/ro capaciteit 2.500 ton (laadklep lengte 7,5m.
breedte 20m).
volume inhoud: 19.908M 3
container capaciteit: 1.050 TEUS of 508 FEUS + 34 TEUS
roepletters: PEND
RADIO-HOLLAND B.V. leverde voor ditschip onder meereen back-up-radio station H-1 201/T-
11 27L, een JUE-35 A satelliet communicatie installatie en een JLE-3600 R satelliet navigatie
systeem.