Page 10 - Pdrh 1984
P. 10
VRIJE SLOOP" NIEUWSGARING
Volgens Dagblad Scheepvaart (23 augustus) heeft de Pacific International [mes te Singapore
het Kota Bali, ex. Tjiwangi, b.j. 1950, voor de sloop verkocht aan Chinese slopers.
1
(ROEP)NAMEN NOEMEN
Het m.s. China Winds werd in verband met beëindiging van het charter herdoopt in de oude
naam Incotrans Speed.
Het m.s. Jo Lnn kreeg de roepletters PFEW.
SMZ BESTELT NIEUW SCHIP
Hoek van Holland, 19 september 1984. De Stoomvaart Maatschappij Zeeland, die met haar
Britse partner de dienst tussen Hoek van Holland en Harwich onderhoudt, heeft opdracht
gegeven voor de bouw van haar nieuwe schip. Dit wordt het grootste veerschip op de routes
tussen het continent en Engeland en zal worden gebouwd bij de Nederlandse werf Van der
Giessen-de Noord in Krimpen aan den IJssel.
De jumbo-ferry zal in april 1986, v6r het vakantieseizoen, gereed komen en dan de Prinses
Beatrix" en de Zeeland" vervangen.
Het nieuwe schip heeft een lengtevan 161 m., een breedte van 27,6 men een diepgang van 6,2
m. Er is capaciteit voorcirca 2.100 passagiers en erzijn 1.332 bedden in 557 hutten, waarvan 8
suites en 61 luxe. Alle hutten beschikken over douche en toilet. Tevens zijn er 120 couchettes
en 400 vliegtuigstoelen. Bij de bouw wordt gebruik gemaakt van een jumbo-ferry ontwerp van
A.G.Weser in Bremen.
Voor het interieur van alle publieke ruimten, zowel in de le als in de 2e klasse, wordt
samengewerkt met de Noorse architect Gabriël Finne, die zijn sporen al heeft verdiend bij het
ontwerpen van inferieuren voor andere jumbo-schepen, waarbij grote zorg besteed is aan
kwaliteitsbewaking en efficiëncy.
Het schip werd doorSMZ-directeurW.F.Hendrikse aangeduid als,,hetgrootstedrijvende hotel
op de Noordzee". Hij wees er tevens op dat met de komst ervan een nieuw tijdperk op
10