Page 41 - Pdrh 1984
P. 41

Vervolgens behandelt hij in hoofdstuk 2 de opkomst van de ondernemers-organisaties in de
    tweede helft van de 19e en het begin van de 20e eeuw; de taken en in het algemeen het functio-
    neren van die organisaties. Tegen deze achtergrond wordt de organisatie-structuur van de
    (K)NRV getekend.
    In de hoofdstukken 3 t/m 10 krijgt men een steeds duidelijker inzicht in de samenhang van de
    verschillende historische ontwikkelingen, de invloed daarvan op het wereld-scheepvaart
    gebeuren en de situaties waarvoor de Nederlandse reders zich gesteld zagen. Staat in de
    geschiedschrijving van de meeste rederijen de problematiek waarmee de individuele bedrijven
    werden geconfronteerd centraal, in de geschiedschrijving van de KNRV ligt de nadruk juist op
    de problemen die de bedrijven gezamenlijk ondervonden. Te denken valt in dit verband aan
    oorlogsomstandigheden, economische recessies, het investeringsklimaat en vlagdiscriminatie.
    De behandeling van dergelijke gezamenlijke problemen maakte de vereniging met recht tot
    ,,Het Centrale Punt in de Reederswereld", een term die door meerdere bestuursleden werd ge-
    bruikt. In het boek worden de acties en reacties van de reders, het toenemend overleg met de
    overheid, met de vakbonden en met internationale organisaties op velerlei terrein geschetst.
    De historische ontwikkeling is ingedeeld in de volgende fasen:
    1905- 1914 Het begin: oprichting en eerste jaren van de NRV
    1914- 1918 De eerste wereldoorlog
    1919 -  1929 Ver van de lijn van voorspoed
    1930 -   1939 Een tijdperk van ernstige zorgen: de crisisjaren
    1940 - 1945 De tweede wereldoorlog
    1945 -  1956 Langs dezelfde lijnen als vôôr de oorlog
    1956 -   1973 Vechten tegen de bierkaai
    1973 - 1980 Koerswijziging

    Door alle fasen wordt de lijn van nautisch/technische, economische, sociale en politieke
    ontwikkelingen doorgetrokken. Daarnaast worden dan de ontwikkelingen geschetst van
    specifieke onderwerpen zoalssteunmaatregelen en fiscaliteit, zeerecht, assurantie en molest-
    risico, oorlogsomstandigheden en internationale samenwerking.
    In het laatste hoofdstuk volgen de conclusies van de auteur over het functioneren van de
    Redersvereniging. Hij gaat daarbij onderwerpen als de relatie tussen de KNRV en de overheid,
    de besluitvorming binnen de KNRV en onderlinge meningsverschillen niet uit de weg.
    De uitvoerige literatuurlijst, de overzichtelijke tabellen en uitvoerige registers van personen en
    bedrijven, maken dit proefschrift tot een standaard-naslagwerk over de Nederlandse koop-
    vaardij in de Twintigste Eeuw. Maar het is meer: het is een boeiend verslag van een
    fascinerende bedrijfstak in een turbulente tijd.
    Het bestuur van de KNRV besloot in het kader van de viering van het 75-jarig jubileum van de
    Redersvereniging in 1980 de uitgave van een handelseditie van dit unieke proefschrift
    financieel mogelijk te maken. Uitgeverij Unieboek b.v. te Weesp verzorgde de in linnen band
    gebonden en van 16 illustraties voorziene handelsuitgave, die na 28 november 1984 in de
    boekhandel zal zijn te verkrijgen tegen de prijs van t 45,—.
    De KNRV stelt zijn relaties in de gelegenheid voor 28 novembera.s. dit boekte bestellen tegen
    de gereduceerde prijs van t 35,— + t 6,50 verzendkosten, door overmaking van t 41,50 op
    postrekening 75654 t.n.v. de Kon. Ned. Redersvereniging te Den Haag of door overmaking op
    bankrekeningnummer 25.74.59.901., onder vermelding van ,Boek A. H. Flierman'. Het boek
    wordt U dan direct na 28 november 1984 toegezonden.






                                                                   41
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46