Page 38 - Pdrh 1984
P. 38

De derde Rotterdam" werd in 1945 als ,,Wheeler HilIs" onder bouwnummer 97 voor de
        U.S.Maritime Commision door de Marinship Corporation te Sausolite gebouwd. In 1947 kwam
        het 10954 bruto register ton en 16289 ton draagvermogen metende schip als ,,Esso
        Rotterdam" onder Nederlandse vlag. De voortstuwing werd geleverd door een 6000 shp sterke
        Elliott turbine, waarmee het Schip een gemiddelde snelheid van 14,5 mijl kon bereiken. De
        afmetingen waren lengte 171,09 meter, breedte 22,56 meter en een geladen diepgang van
        9,94 meter. Van dit type schip heeft een aantal onder Nederlandse vlag gevaren, waarvan
        een drietal bij de Shell en drie bij de Caltex. Dat het goede schepen waren, mag blijken uit het
        feit dat één van de Caltex schepen, weliswaar na een aantal verbouwingen, pas recent naar de
        sloop is afgevoerd. Terug naar de Esso, de Esso Rotterdam" werd in 1959 door de komst van































        een grotere zuster overkompleet en verkocht naar Liberia. De nieuwe eigenaar had niet veel
        zin in de tankvaart want hij liet de ,,Phaeton", zoals het schip toen heette, bij de NDSM in
        Amsterdam tot bulkcarrier verbouwen. In 1974 werd het schip weerverkocht aan een in Liberia
        geregistreerde eigenaar. Deze gaf het schip de naam ,,Pyramid Veteran" hetgeen wel
        toepasselijk was vooreen bijna dertig jaar oud schip. In 1 980 verkocht men de veteraan voorde
        sloop.
        De vierde Rotterdam" kwam in 1959 de vloot versterken. Intussen was de naam van de
        maatschappij in 1958 veranderd in Esso Tankvaart Maatschappij N.V. te Den Haag. De laatste
        ,,Esso Rotterdam" werd onder bouwnummer 792 bij C. v.d. Giessen te Krimpen a/d IJssel
        gebouwd. Zoals te verwachten is, had deze ,,Esso Rotterdam,, weer grotere afmetingen dan
        haar voorgangsters. De inhoud bedroeg 23562 bruto register ton en het draagvermogen
        36003 ton. Het 208,05 meter lange schip werd voortgestuwd door twee Werkspoor turbines,
        die een gezamenlijk vermogen van 17600 shp ontwikkelden. Aan het eind van de zestiger
        jaren werden de schepen van de Esso onder Antilliaanse vlag gebracht en werd de maat-

        38
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43