Page 40 - Pdrh 1984
P. 40

oeuspreing ii



        ,,HET CENTRALE PUNT IN DE REEDERSWERELD"


       Op een gure februari-dag in 1905 kwamen in het ,Zuid-Hollandsch Koffiehuys' aan de
       Groenmarkt in Den Haag zeventien directie-leden van Amsterdamse en Rotterdam rederijen
       bijeen voor een vergadering, waarin - na een voor-overleg van twee jaar -   werd besloten tot de
       oprichting van de ,Nederlandsche Reedersvereeniging' met hetdoel ,de belangen te behartigen
        van het Nederlandsche zeereederijbedrijf, zoowel de gemeenschappelijke belangen van alle
       gewone leden der Vereeniging, alsook die van groepen van gewone leden'.
       Wat bewoog deze, anders toch zo individualistische, ondernemers tot deze gezamenlijke stap?
       Wat was er aan vooraf gegaan? En........wat volgde er in de 75 jaren nadien?
       De historiscus drs. Anne H. Flierman, als velen geboeid door de Nederlandse maritieme
        geschiedenis, beet zich vast in dit onderwerp. Hij maakte een studie van de ,Nederlandsche
       Reedersvereeniging' in de periode 1905-1980, waarop hij in novembera.s. hoopt te promoveren
        aan de Rijksuniversiteit van Leiden.
       In tegenstelling tot vele proefschriften, die voor nietvakgenoten vaak onleesbaar' zijn, is de
        studie van Anne Flierman een fascinerend en zeer leesbaar werk geworden. De kern van de
        studie is de chronologische beschrijving van de geschiedenis van de in 1955 Koninklijk'
        geworden Nederlandse Reedersvereeniging (sindsdien bekend als KNRV). De grote verdienste
        van de auteur is dat hij het ontstaan en de ontwikkeling van de (K)NRV projecteert tegen de
        nationale en internationale ontwikkelingen op nautisch/technisch, economisch, sociaal en
        politiek gebied; factoren die bepalend zijn voor de ontwikkeling van de zeescheepvaart.
       De auteur heeft zijn onderwerp ingedeeld in tien hoofdstukken. In hoofdstuk 1 schetste hij in
        hoofdlijnen de economische grondslagen van het mondiale scheepvaartbedrijf.





























        40
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45