Page 40 - Pdrh 1984
P. 40
oeuspreing ii
,,HET CENTRALE PUNT IN DE REEDERSWERELD"
Op een gure februari-dag in 1905 kwamen in het ,Zuid-Hollandsch Koffiehuys' aan de
Groenmarkt in Den Haag zeventien directie-leden van Amsterdamse en Rotterdam rederijen
bijeen voor een vergadering, waarin - na een voor-overleg van twee jaar - werd besloten tot de
oprichting van de ,Nederlandsche Reedersvereeniging' met hetdoel ,de belangen te behartigen
van het Nederlandsche zeereederijbedrijf, zoowel de gemeenschappelijke belangen van alle
gewone leden der Vereeniging, alsook die van groepen van gewone leden'.
Wat bewoog deze, anders toch zo individualistische, ondernemers tot deze gezamenlijke stap?
Wat was er aan vooraf gegaan? En........wat volgde er in de 75 jaren nadien?
De historiscus drs. Anne H. Flierman, als velen geboeid door de Nederlandse maritieme
geschiedenis, beet zich vast in dit onderwerp. Hij maakte een studie van de ,Nederlandsche
Reedersvereeniging' in de periode 1905-1980, waarop hij in novembera.s. hoopt te promoveren
aan de Rijksuniversiteit van Leiden.
In tegenstelling tot vele proefschriften, die voor nietvakgenoten vaak onleesbaar' zijn, is de
studie van Anne Flierman een fascinerend en zeer leesbaar werk geworden. De kern van de
studie is de chronologische beschrijving van de geschiedenis van de in 1955 Koninklijk'
geworden Nederlandse Reedersvereeniging (sindsdien bekend als KNRV). De grote verdienste
van de auteur is dat hij het ontstaan en de ontwikkeling van de (K)NRV projecteert tegen de
nationale en internationale ontwikkelingen op nautisch/technisch, economisch, sociaal en
politiek gebied; factoren die bepalend zijn voor de ontwikkeling van de zeescheepvaart.
De auteur heeft zijn onderwerp ingedeeld in tien hoofdstukken. In hoofdstuk 1 schetste hij in
hoofdlijnen de economische grondslagen van het mondiale scheepvaartbedrijf.
40