Page 36 - Pdrh 1984
P. 36
Een van de onder Nederlandse vlag opererende oliemaatschappijen was de Esso Tankvaart
Maatschappij. Deze maatschappij werd in 1920 opgericht als N.V. Petroleum Industrie
Maatschappij met kantoor te Rotterdam. De nieuwe oliemaatschappij was min of meer een
dochteronderneming van de American Petroleum Company welke tot 1920 ook een aantal
schepen onder Nederlandse vlag had varen. De PIM, zoals de nieuwe maatschappij genoemd
werd, zou zich gaan bezig houden met de verkoop van produkten die niet door de APC op de
markt gebracht werden. Van de oude APC-vloot werden drie schepen onder de PIM-vlag
gebracht; de ,,Ocean", ,,New York", en de ,,Rotterdam".
Dit laatste schip en haargelijknamige opvolgers zijn het onderwerp van deze aflevering ,,Kent u
deze nog?". De Rotterdam' werd in 1895 gebouwd bij de werf Palmers & Co., gevestigd te
Hebburn. Zoals de foto laat zien, had het schip al het silhouet van een typische tanker; brug
midscheeps en de machinekamer op het achterschip. Een bijzonderheid is dat het 4157 bruto
registerton metende schip twee schoorstenen had. In 1924 werd de tankerverkocht naar Italië.
De nieuwe eigenaar had vermoedelijk iets met Nederland te maken, want de naam werd
veranderd in ,,Olandese". Onder deze naam heeft het schip tot 1932 gevaren. Toen werd het
37-jarige schip aan een Italiaanse sloper verkocht.
Een tweede,,Rotterdam"werd in 1925 aan de vloot toegevoegd. Dit schipwerd bij deGermania
Werf in Kiel gebouwd. Dat er meer belangstelling voorolie enolieprodukten was gekomen blijkt
wel uit het feit dat deze nieuwkomer twee keer zo groot was als haar voorgangster. De inhoud
bedroeg 8963 bruto registerton en het draagvermogen was 12600 ton. Dit schip heeft tot 1942
voor de PIM gevaren. Tijdens de Tweede Wereldoorlog kwam er een einde aan het leven van
36