Page 36 - Pdrh 1984
P. 36

Een van de onder Nederlandse vlag opererende oliemaatschappijen was de Esso Tankvaart
         Maatschappij. Deze maatschappij werd in 1920 opgericht als N.V. Petroleum Industrie
         Maatschappij met kantoor te Rotterdam. De nieuwe oliemaatschappij was min of meer een
         dochteronderneming van de American Petroleum Company welke tot 1920 ook een aantal
         schepen onder Nederlandse vlag had varen. De PIM, zoals de nieuwe maatschappij genoemd
         werd, zou zich gaan bezig houden met de verkoop van produkten die niet door de APC op de
         markt gebracht werden. Van de oude APC-vloot werden drie schepen onder de PIM-vlag
         gebracht; de ,,Ocean", ,,New York", en de ,,Rotterdam".
         Dit laatste schip en haargelijknamige opvolgers zijn het onderwerp van deze aflevering ,,Kent u
         deze nog?". De Rotterdam' werd in 1895 gebouwd bij de werf Palmers & Co., gevestigd te
         Hebburn. Zoals de foto laat zien, had het schip al het silhouet van een typische tanker; brug
         midscheeps en de machinekamer op het achterschip. Een bijzonderheid is dat het 4157 bruto
         registerton metende schip twee schoorstenen had. In 1924 werd de tankerverkocht naar Italië.
         De nieuwe eigenaar had vermoedelijk iets met Nederland te maken, want de naam werd
         veranderd in ,,Olandese". Onder deze naam heeft het schip tot 1932 gevaren. Toen werd het
         37-jarige schip aan een Italiaanse sloper verkocht.
         Een tweede,,Rotterdam"werd in 1925 aan de vloot toegevoegd. Dit schipwerd bij deGermania
         Werf in Kiel gebouwd. Dat er meer belangstelling voorolie enolieprodukten was gekomen blijkt
         wel uit het feit dat deze nieuwkomer twee keer zo groot was als haar voorgangster. De inhoud
         bedroeg 8963 bruto registerton en het draagvermogen was 12600 ton. Dit schip heeft tot 1942
         voor de PIM gevaren. Tijdens de Tweede Wereldoorlog kwam er een einde aan het leven van

         36
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41