Page 39 - Informail 177-197
P. 39

COLOFON: Het RHM Infobulletin is een 2-wekelijkse
                                                                                  uitgave bestemd voor het personeel van Radio Holland Marine.
                                                                                  REDACTIE/LAY-OUT: Annet Boers, Erwin Bik, Raantdew
                                                                                  Gadjradj & Mandy Broeders i.s.m. RHM-correspondenten.
                                                                                  COPYDATUM NR.197 woensdag 16 oktober 2002. Info.:
                                                                                  tel: 010-4283387; fax: 010-4281498.  Email: a.boers@rhm.nl
           7 oktober 2002                                                            Nr. 196, zevende jaargang


                                  Brainstormsessie “Hoe verkoop ik Radio Holland?”

           Woensdag 2 oktober was het weer tijd   beller. Ook heeft hij de bereikbaarheid na   Hierna vond er een discussie in drie groepen
           om de hersens te laten kraken. Tijdens   kantooruren getest. Zijn belangrijkste   plaats, waarbij onder andere besproken werd:
           de brainstormsessie hebben een aantal   bevindingen uit deze bezoeken zijn dat   de conclusies van Roberts presentatie, wat
           medewerkers van Radio Holland zich op   de werknemers uiterst vriendelijk en   wil Radio Holland uitstralen, de belangrijke
           de vestiging in Rotterdam gebogen over de   behulpzaam zijn en professioneel overkomen.   veranderpunten en overige gerelateerde
           vraag: “Hoe verkoop ik Radio Holland?”   Wat hem wel opviel was dat de medewerkers   zaken.
           Deze vraag moet worden opgevat in de   van Radio Holland erg informeel met hun   Na anderhalf uur discussieren werden de
           breedste zin van het woord: hoe behandelen   klanten omgaan. Dit kan volgens hem  zowel   uitkomsten  gepresenteerd  door  de
           we onze klanten (denk bijvoorbeeld aan   positief als negatief worden ervaren. Ook   groepsleiders Raantdew, Wilfred en Rinus.
           visitekaartjestraining en telefooncursussen   viel op dat er weinig aandacht was voor   Wat vaak naar voren kwam in deze
           die een aantal van ons gevolgd hebben), hoe   de follow-up van het contact door Radio   presentaties was bijvoorbeeld dat Radio
           kunnen we nieuwe medewerkers recruteren,   Holland. Contact gegevens werden niet   Holland betrouw baarheid, innovativiteit,
           hoe moeten onze gebouwen er uitzien, hoe   gevraagd als Robert het pand verliet! De   klant gerichtheid en kwaliteit wilt uitstralen.
           informeren we onze klanten, etc. Hoe ervaart   indruk die Robert van onze locaties kreeg was   Punten die verbeterd kunnen worden zijn:
           onze klant Radio Holland en wat kunnen   sober, degelijk en gedateerd. Drie vestigingen   de uitstraling van terreinen & gebouwen
           we daar aan verbeteren?            bleken buiten kantoortijd niet bereikbaar.   en richtlijnen voor “hoe te handelen t.a.v.
           We begonnen de middag met een korte   Hij drukte de medewerkers van Radio   klanten”. Tevens moet aan de klant beter
           introductie van Paul Smulders en Annet   Holland op het hart dat er meer aandacht   duidelijk worden gemaakt wat Radio Holland
           Boers waarin zij vertelden wat ons te wachten   moet worden besteed aan de klant als mens   Marine doet en moeten de afspraken en
           stond. Hierna volgde een presentatie van   (biedt bijvoorbeeld koffi e aan en luister   plannen die intern & extern gemaakt worden
           Robert Bicknese die een aantal bezoeken   naar signalen) Radio Holland als bedrijf   daadwerkelijk worden nagekomen en
           aan Radio Holland gebracht heeft als   en aan het verkooptraject. Het viel op dat   uitgevoerd. Zoals Wilfred dat verwoordde:
           “Mystery Guest” om te onderzoeken  hoe   we oplossingsgericht zijn maar dat we soms   “Doen wat we zeggen  &
           de werknemers van Radio Holland met   vergeten ons bedrijf, Radio Holland, te       zeggen wat we doen.”
           de “boze buitenwereld” omgaan. Tijdens   verkopen. En dat zou wel eens de doorslag   Na fl ink gediscussieerd te hebben werd het
           deze bezoeken heeft hij zich voorgedaan als   kunnen geven. Verkoop ook Radio Holland   tijd om een  interactief spel te spelen, een
           werkzoekende, leverancier, klant en argeloze   en kom altijd afspraken na!  marketing model demo op de PC, waarbij de
                      Radio Holland Group op SMM in Hamburg                      verschillende facetten van de bedrijfsvoering
                                                                                 aan bod kwamen. Door het aanpassen van
                                                                                 bijvoorbeeld het aantal (nieuwe) product-
                                                                                 lijnen, de prijs, de distributiestrategie, het
                                                                                 kwaliteitsprogramma en het advertentie
                                                                                 budget werd er invloed uitgeoefend op de
                                                                                 omzet en de winst van het bedrijf. 12
                                                                                 kwartalen lang hebben we geprobeerd om van
                                                                                 het bedrijf een winstgevend bedrijf te maken.
                                                                                 Helaas is dit niet gelukt en hielden wij een
                                                                                 verliesgevend bedrijf over. Het spel had als
                                                                                 doel duidelijk te maken dat er continu keuzes
                                                                                 gemaakt moeten worden in bedrijfsvoering
                                                                                 die verschillende effecten hebben op het
                                                                                 resultaat.
                                                                                 De sfeer tijdens  de brainstormsessie was
                                                                                 erg gezellig en iedereen was gemotiveerd om
                                                                                 actief aan de discussie mee te doen. Wij
                                                                                 denken dat iedereen de mogelijkheid heeft
           Radio Holland maakte een goede indruk op SMM. De impressie was: “We staan er weer   gekregen om zijn zegje te doen en dus was het
           internationaal”. Er was veel interesse van internationale klanten, leveranciers en pers. Op de   een zeer geslaagde en informatieve middag!
           beurs introduceerden we het nieuwe RH “Airtime” bedrijf en organiseerde RH samen met   door: Suzanne Snoei & Mandy Broeders
           Transas een AIS demo. Hier demonstreert Wilfred live AIS messaging aan internationale pers.   stagiaires HRM & Communicatie
   34   35   36   37   38   39   40   41   42