Page 39 - Informail 177-197
P. 39
COLOFON: Het RHM Infobulletin is een 2-wekelijkse
uitgave bestemd voor het personeel van Radio Holland Marine.
REDACTIE/LAY-OUT: Annet Boers, Erwin Bik, Raantdew
Gadjradj & Mandy Broeders i.s.m. RHM-correspondenten.
COPYDATUM NR.197 woensdag 16 oktober 2002. Info.:
tel: 010-4283387; fax: 010-4281498. Email: a.boers@rhm.nl
7 oktober 2002 Nr. 196, zevende jaargang
Brainstormsessie “Hoe verkoop ik Radio Holland?”
Woensdag 2 oktober was het weer tijd beller. Ook heeft hij de bereikbaarheid na Hierna vond er een discussie in drie groepen
om de hersens te laten kraken. Tijdens kantooruren getest. Zijn belangrijkste plaats, waarbij onder andere besproken werd:
de brainstormsessie hebben een aantal bevindingen uit deze bezoeken zijn dat de conclusies van Roberts presentatie, wat
medewerkers van Radio Holland zich op de werknemers uiterst vriendelijk en wil Radio Holland uitstralen, de belangrijke
de vestiging in Rotterdam gebogen over de behulpzaam zijn en professioneel overkomen. veranderpunten en overige gerelateerde
vraag: “Hoe verkoop ik Radio Holland?” Wat hem wel opviel was dat de medewerkers zaken.
Deze vraag moet worden opgevat in de van Radio Holland erg informeel met hun Na anderhalf uur discussieren werden de
breedste zin van het woord: hoe behandelen klanten omgaan. Dit kan volgens hem zowel uitkomsten gepresenteerd door de
we onze klanten (denk bijvoorbeeld aan positief als negatief worden ervaren. Ook groepsleiders Raantdew, Wilfred en Rinus.
visitekaartjestraining en telefooncursussen viel op dat er weinig aandacht was voor Wat vaak naar voren kwam in deze
die een aantal van ons gevolgd hebben), hoe de follow-up van het contact door Radio presentaties was bijvoorbeeld dat Radio
kunnen we nieuwe medewerkers recruteren, Holland. Contact gegevens werden niet Holland betrouw baarheid, innovativiteit,
hoe moeten onze gebouwen er uitzien, hoe gevraagd als Robert het pand verliet! De klant gerichtheid en kwaliteit wilt uitstralen.
informeren we onze klanten, etc. Hoe ervaart indruk die Robert van onze locaties kreeg was Punten die verbeterd kunnen worden zijn:
onze klant Radio Holland en wat kunnen sober, degelijk en gedateerd. Drie vestigingen de uitstraling van terreinen & gebouwen
we daar aan verbeteren? bleken buiten kantoortijd niet bereikbaar. en richtlijnen voor “hoe te handelen t.a.v.
We begonnen de middag met een korte Hij drukte de medewerkers van Radio klanten”. Tevens moet aan de klant beter
introductie van Paul Smulders en Annet Holland op het hart dat er meer aandacht duidelijk worden gemaakt wat Radio Holland
Boers waarin zij vertelden wat ons te wachten moet worden besteed aan de klant als mens Marine doet en moeten de afspraken en
stond. Hierna volgde een presentatie van (biedt bijvoorbeeld koffi e aan en luister plannen die intern & extern gemaakt worden
Robert Bicknese die een aantal bezoeken naar signalen) Radio Holland als bedrijf daadwerkelijk worden nagekomen en
aan Radio Holland gebracht heeft als en aan het verkooptraject. Het viel op dat uitgevoerd. Zoals Wilfred dat verwoordde:
“Mystery Guest” om te onderzoeken hoe we oplossingsgericht zijn maar dat we soms “Doen wat we zeggen &
de werknemers van Radio Holland met vergeten ons bedrijf, Radio Holland, te zeggen wat we doen.”
de “boze buitenwereld” omgaan. Tijdens verkopen. En dat zou wel eens de doorslag Na fl ink gediscussieerd te hebben werd het
deze bezoeken heeft hij zich voorgedaan als kunnen geven. Verkoop ook Radio Holland tijd om een interactief spel te spelen, een
werkzoekende, leverancier, klant en argeloze en kom altijd afspraken na! marketing model demo op de PC, waarbij de
Radio Holland Group op SMM in Hamburg verschillende facetten van de bedrijfsvoering
aan bod kwamen. Door het aanpassen van
bijvoorbeeld het aantal (nieuwe) product-
lijnen, de prijs, de distributiestrategie, het
kwaliteitsprogramma en het advertentie
budget werd er invloed uitgeoefend op de
omzet en de winst van het bedrijf. 12
kwartalen lang hebben we geprobeerd om van
het bedrijf een winstgevend bedrijf te maken.
Helaas is dit niet gelukt en hielden wij een
verliesgevend bedrijf over. Het spel had als
doel duidelijk te maken dat er continu keuzes
gemaakt moeten worden in bedrijfsvoering
die verschillende effecten hebben op het
resultaat.
De sfeer tijdens de brainstormsessie was
erg gezellig en iedereen was gemotiveerd om
actief aan de discussie mee te doen. Wij
denken dat iedereen de mogelijkheid heeft
Radio Holland maakte een goede indruk op SMM. De impressie was: “We staan er weer gekregen om zijn zegje te doen en dus was het
internationaal”. Er was veel interesse van internationale klanten, leveranciers en pers. Op de een zeer geslaagde en informatieve middag!
beurs introduceerden we het nieuwe RH “Airtime” bedrijf en organiseerde RH samen met door: Suzanne Snoei & Mandy Broeders
Transas een AIS demo. Hier demonstreert Wilfred live AIS messaging aan internationale pers. stagiaires HRM & Communicatie