Page 34 - Pdrh 1953
P. 34
Maar een Nederlandse huismoeder Hier zweeg onze leraar. Zijn ge-
was fortuinlijker, zette haar 10% dachten verwijlden bij de nameloze
van de Gruyter in, het ballet]e rol- ellende, veroorzaakt door geldzucht.
de tergend langzaam en stopte aar- Hij zag gezinnen uiteenvallen,
zelend toch op nummer 99, haar beeldschone maagden zichzelf ver-
nummer! Ze lachte als Mina Bak- minken, hun echtgenoten in han
graag, hield haar schort op en zei: den vallen van gewetenloze schur-
„Mik het hier maar in". De toe- ken die hen opzweepten tot een po-
kijkende leerlingen leefden als ech- litieke moord, stijgende Interna
te Nederlanders met haar mee, fe- tionale spanningen, grensincidenten
liciteerden haar uitbundig en ver- en zeven wereldoorlogen achter el-
borgen meesterlijk hun afgunst. kaar, waarin de beschaafdste naties
Des leraren meeslepende stem hield overwonnen door hun geperfectio-
even op, zijn scherpe ogen doorza- neerde moordtuig. En smartelijk
gen de begerige blikken der hem vertrok zijn gezicht. Hij had in zijn
toevertrouwde pupillen. Zich be- lange leven al zo onnoemlijk veel
wust van zijn ppvoedkundige taak
sprak hij: „Luister goed jongelui. meegemaakt. de smart langzaam
Daarop
ebde
Jullxe roeping trekt je straks naar weg en leek hij ineens weer veel
zee en veel schoons zal zich voor jonger. Redding doemde op voor de
je ogen ontrollen. Kijk overal rond rouwende wereld, en hijzelf was de
en behoudt het goede. En mochten redder. Had hij deze jonge aether-
jullie ooit in de Baal van Monaco de ridders niet de juiste weg gewe-
spijker laten vallen, ga dan naar dat zen? Zouden ze in hun latere le-
Casino. Geniet van de omgeving
bestudeer de graaiende handen en vensjaren niet eerbiedig over hem
afstotende inhaligheid aan de speel- praten met ontbloot hoofd? Tele-
tafels. Daar kun je levenswijsheid grafisten-Vaders zouden met een
opdoen. Want heus, geld brengt brok in de keel een krans leggen
geen geluk. lemand die twee mil- aan zijn bemorste standbeeld. Tele-
^ lioen wint, is geen pietsie happier grafisten-Moeders zouden hartver-
dan iemand met slechts 1 millioen. scheurend snikken, uit dankbaar-
En— speel zelf ook eens mee, het heid over de redding van hun zoon.
Zo zijn Moeders nu eenmaal.
geluk is nu eenmaal voor de dom-
men. Zet echter van tevoren een In de klas was het stil. leder had
vast bedrag in je hoofd dat je ris- zijn eigen gedachten. Onze leraar
wist het; alien voelden zijn woor-
keren wil. Bijvoorbeeld tien Gul den en trachtten ze naar beste ver-
den." mogen te verwerken. Hij was rijk
„Win je.... speel dan door. Totdat met zulke prachtleerlingen en on-
het getij draait. Dan onmiddellijk
stoppen, houdt de buit in je hand uitsprekelijk gelukkig met zijn be-
als je zakvoering stuk is en tracteer roep. Laat anderen maar smalend
jezelf aan boord op een accijnzen- lachen als hij voorbijging met zijn
vrij pilsje." actetas voor 2 pakjes boterhammen
„Nooit, maar dan ook nooit trach- waarvan hij het vetvrije papiertje
bewaarde voor de volgende dag.
ten om verloren geld terug te win- Daar stond hij verre boven. Hij, een
nen want dat is de broadway naar
verderf en ondergang. Ik reken er eenvoudige leraar zou later gepre-
zen worden als een Shakespeare in
rotsvast op dat jullie alien je een de paedagogie. Zijn roeping zou hij
maal deze les zult herinneren als
het beest der schraperigheid je' blijven vex'vullen, tegen miskenning
en
domme
schimpscheuten
in.
tracht te overmeesteren. Bij de een Want vandaag had hij gehoor ge-
komt dat vroeg, bij de ander laat. vonden. Als in trance staarde hij
Als voor jullie die tijd komt, zal ik zielsgelukkig naar het plafond.
er misschien niet meer zijn....".
Arme, arme leraar. Hij had het
14