Page 34 - Pdrh 1953
P. 34

Maar een Nederlandse huismoeder    Hier zweeg onze leraar. Zijn ge-
      was fortuinlijker, zette haar 10%  dachten verwijlden bij de nameloze
      van de Gruyter in, het ballet]e rol-  ellende, veroorzaakt door geldzucht.
      de tergend langzaam en stopte aar-  Hij  zag  gezinnen   uiteenvallen,
      zelend toch op nummer 99, haar     beeldschone maagden zichzelf ver-
      nummer! Ze lachte als Mina Bak-    minken, hun echtgenoten in han
      graag, hield haar schort op en zei:  den vallen van gewetenloze schur-
      „Mik het hier maar in". De toe-    ken die hen opzweepten tot een po-
      kijkende leerlingen leefden als ech-  litieke  moord,  stijgende  Interna
      te Nederlanders met haar mee, fe-  tionale spanningen, grensincidenten
      liciteerden haar uitbundig en ver-  en zeven wereldoorlogen achter el-
      borgen meesterlijk hun afgunst.    kaar, waarin de beschaafdste naties
      Des leraren meeslepende stem hield  overwonnen door hun geperfectio-
      even op, zijn scherpe ogen doorza-  neerde  moordtuig.  En  smartelijk
      gen de begerige blikken der hem    vertrok zijn gezicht. Hij had in zijn
      toevertrouwde pupillen. Zich be-   lange leven al zo onnoemlijk veel
      wust van zijn ppvoedkundige taak
      sprak hij: „Luister goed jongelui.  meegemaakt.  de smart   langzaam
                                         Daarop
                                                 ebde
      Jullxe roeping trekt je straks naar  weg en leek hij ineens weer veel
      zee en veel schoons zal zich voor  jonger. Redding doemde op voor de
      je ogen ontrollen. Kijk overal rond  rouwende wereld, en hijzelf was de
      en behoudt het goede. En mochten   redder. Had hij deze jonge aether-
      jullie ooit in de Baal van Monaco de  ridders niet de  juiste weg gewe-
      spijker laten vallen, ga dan naar dat  zen? Zouden ze in hun latere le-
      Casino. Geniet van de omgeving
      bestudeer de graaiende handen en   vensjaren niet eerbiedig over hem
       afstotende inhaligheid aan de speel-  praten met  ontbloot hoofd?  Tele-
       tafels. Daar kun je levenswijsheid  grafisten-Vaders  zouden  met  een
      opdoen. Want heus, geld brengt     brok in de keel een krans leggen
      geen geluk. lemand die twee mil-   aan zijn bemorste standbeeld. Tele-
 ^    lioen wint, is geen pietsie happier  grafisten-Moeders zouden hartver-
      dan iemand met slechts 1 millioen.  scheurend snikken, uit dankbaar-
      En— speel zelf ook eens mee, het   heid over de redding van hun zoon.
                                         Zo zijn Moeders nu eenmaal.
      geluk is nu eenmaal voor de dom-
      men. Zet echter van tevoren een    In de klas was het stil. leder had
      vast bedrag in je hoofd dat je ris-  zijn eigen gedachten. Onze leraar
                                         wist het; alien voelden zijn woor-
      keren wil. Bijvoorbeeld tien Gul   den en trachtten ze naar beste ver-
      den."                              mogen te verwerken. Hij was rijk
      „Win je.... speel dan door. Totdat  met zulke prachtleerlingen en on-
      het getij draait. Dan onmiddellijk
      stoppen, houdt de buit in je hand  uitsprekelijk gelukkig met zijn be-
      als je zakvoering stuk is en tracteer  roep. Laat anderen  maar smalend
      jezelf aan boord op een accijnzen-  lachen als hij voorbijging met zijn
      vrij pilsje."                      actetas voor 2 pakjes boterhammen
      „Nooit, maar dan ook nooit trach-  waarvan hij het vetvrije papiertje
                                         bewaarde voor de volgende dag.
      ten om verloren geld terug te win-  Daar stond hij verre boven. Hij, een
      nen want dat is de broadway naar
      verderf en ondergang. Ik reken er  eenvoudige leraar zou later gepre-
                                         zen worden als een Shakespeare in
      rotsvast op dat jullie alien je een  de paedagogie. Zijn roeping zou hij
      maal deze les zult herinneren als
      het beest der   schraperigheid je'  blijven vex'vullen, tegen miskenning
                                         en
                                              domme
                                                       schimpscheuten
                                                                         in.
      tracht te overmeesteren. Bij de een  Want vandaag had hij gehoor ge-
      komt dat vroeg, bij de ander laat.  vonden. Als in trance staarde hij
      Als voor jullie die tijd komt, zal ik  zielsgelukkig naar het plafond.
      er misschien niet meer zijn....".
                                         Arme, arme leraar. Hij    had het
       14
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39