Page 23 - Pdrh 1953
P. 23

te feunsit




      „De grootste hinderpaal tot persoonlijk contact is de onbekwaamheid om
       met verstand te luisteren, daarbij begrip tonend voor het standpunt van
      de ander." Heel nuchter en heel onopvallend stond deze zin in een be-
      schouwing over goede verhoudingen in het bedrijfsleven, die wij toevallig
      onder ogen kregen. Nu is het meestal zo bij waarheden, die zo greet zijn
      als de spreekweerdelijke kee, dat men er zender meer everheen leest.
      Tech werdt in deze enkele zin de kern van alle menselijke contact ge-
      raakt. Niet alleen in het bedrijfsleven, maar everal en altijd waar mensen
      met elkaar praten en met elkaar samenwerken gaat het immers em dat ene
      punt: luistert men werkelijk naar wat de ander zegt en peegt men eek
      begrip ep te brengen veer het standpunt van de ander? Oek al zeu men
      dit eigenlijk niet willen accepteren?
      leder mens heert vaak discussies ever de meest uiteenlepende onderwer-
      pen. Maar al te vaak blijkt dan dat de „kemphanen" volkomen langs
      elkaar heen praten. Elk van hen streeit vurige argumenten uit ever het
      heefd van zijn tegenstander, zet zijn beteeg kracht bij met felle hand-
      gebaren en put zich uit in lange volzinnen. Dat deet de ander eek. Hee
      vaak gebeurt het niet, dat men als toescheuwer bij ze'n discussie zich niet
      aan de indruk kan enttrekken, dat beide debaters wel geed spreken, maar
      slecht luisteren. Of dat ze alleen naar bun eigen beteeg luisteren. Het is
      geen wonder, dat men ep deze manier maar zelden tot een eindresultaat
      kemt. Meestal blijft elk der partijen hardnekkig aan zijn eigen standpunt
      vastheuden en wil men geen centimeter wijken. „Uit de botsing der me-
      ningen springt de waarheid naar veren", zegt een Frans spreekwoerd.
      Dat is zeker waar. Maar alleen als de mensen, die hun meningen laten
      betsen, 66k de kunst van het luisteren met verstand verstaan. En dan meet
      het deel van de discussie zijn, samen achter de waarheid te kemen en
      het keste wat keste, het eigen standpunt, de eigen zienswijze te doen
      zegevieren. Alleen wie prebeert de dingen te zien zeals de ander ze ziet
      en dan verder redeneert-, krijgt werkelijk contact met de ander. Pas dan
      kemt men „ep dezelfde gelflengte te liggen" en heeft de discussie zm.
      Dat wil heus niet zeggen, dat men demweg alles zeu meeten slikken wat
      er verteld werdt en iedereen gelijk zeu meeten geven. Dat zeu karakter-
      lees zijn. Maar het gaat erem dat men leert te luisteren, leert ep tijd zijn
      mend te heuden en de eren wijd open te zetten. En dat men eek werke
      lijk epneemt wat de ander zegt en prebeert em dit te verwerken zender
      veereerdelen en geveeligheden.
      Wie goed kan spreken is een belangryk mens. Wie goed kan luisteren is nog
      belangryker.
      iiiiiiiiniiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiitiiiiiiiiiiiiniitiiiiiitiiiiiiimiiimiiiiiiimi

      PDRH wordt uitgegeven door de personeelraad van Radio-Holland N.V. onder redactie
      van M. J. van Duln en W. R. v. d. Eyk. Redactie-adres; Frederik Hendrikstraat 198 1,
      Amsterdam-W.
      iiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiMiiniiimiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiimiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMitiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiii
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28