Page 17 - Informail 203-213
P. 17

De Estafette

                          Na het fenomenale   geannuleerd. ’s Middags hadden we meer   veilige landing uit te voeren. De brandstof
                          literaire epos van   geluk. Bij een laatste controle vlak voor   die wij nog over hadden, we waren pas 15
                          Henk Aardse is mij   de vlucht bleek mijn G-suit een lekje te   minuten onderweg voor een 60 minuten
                          ‘de eer gegund’ een   hebben. Een G-suit is een broek met een   durende vlucht, hebben we opgevlogen boven
                          persoonlijke bijdrage   aantal ingebouwde luchtkamers die bij hoge   de stranden van de Algarve. Daar spreken
                          te leveren aan “De   “G-krachten” worden opgeblazen waardoor   zij nog steeds over, tussen de toegelaten
                          Infor mail”,   een   deze zo hard tegen je benen aandrukken   minimum hoogte en onze hoogte zat ongeveer
                          blad voor en door   dat het bloed uit je benen naar je hoofd   100 meter................
                          Radio Hollanders   wordt gedrukt. Dat is nodig omdat bij hoge   Nadien heb ik nog vele vluchten gemaakt,
                          waar Annet en haar   G-krachten tijdens een snelle bocht het bloed   Portugal, Spanje, Amerika, Duitsland,
                          crew iedere keer   uit je hoofd en bovenlichaam naar je benen   Tjechie, Slowakije, Oostenrijk en zelfs bij
                          weer hard aan    wordt gedrongen. Zo’n G-suit heb je dus hard   “De Rus” heb ik mijn uurtjes gedraaid. Een
                          werken om het een   nodig want zonder verlies je simpelweg je   unieke ervaring!
                          echte professionele   bewustzijn. Na van G-suit gewisseld te hebben   Een overeenkomst tussen een straaljagerpiloot
                          uit straling te geven.   liepen we de fl ightline op. Hoewel het eerste   en mijn huidige werk is dat een piloot altijd
                          En iedere keer weer   toestel aan mij en mijn piloot was toegewezen   met zijn toestel, zijn omgeving en bijbehorende
                          met succes!      bleek dat de squadroncommandant en een   scenario’s bezig is; wat gebeurt er, waar liggen
                          Wie mij op kantoor   leerling vlieger inmiddels in het toestel plaats   de kansen, waar de bedreigingen, teneinde
                          voorbij loopt zal   hadden genomen. Bij een middagtemperatuur   een missie succesvol te laten verlopen. Dit
                          twee     dingen  van 43 graden wilden zij blijkbaar niet te   anticiperen op alles wat er in je omgeving
       opvallen: de deur staat altijd open en geen   ver lopen en moesten wij het toestel achter   gebeurt of kan gebeuren, nu maar ook straks,
       schepen maar vliegtuigen aan de muur...  op de fl ightline nemen. Wij zouden met   geeft vaak een voorsprong. Wij moeten ons
       Dat laatste is het gevolg van een eigenlijk   drie toestellen een missie vliegen waarbij   niet meer laten verrassen door ontwikkelingen
       meer dan een uit de hand gelopen hobby.   wij afwisselend elkaar aan zouden vallen in   die wij niet aan hebben zien komen. Door
       Vliegtuigen en met name militaire gevecht-  een 1 tegen 2 situatie. Na take off gingen   vooruit te zien en zo goed mogelijk klaar te
       vliegtuigen hebben mij altijd gefascineerd.   we snel naar de aan ons toegewezen sector.   zijn voor de soms onzekere toekomst blijven
       Wendbaar, snel en technologisch altijd “state   Eerst zouden wij “aangevallen” worden. Na 5   wij koploper in onze markt.
       of the art”. Al heel jong begon ik vliegtuigen   minuten zat mijn neus al achter op mijn hoofd   Zoals een piloot niet kan vliegen zonder
       te fotograferen. Niet als spotter; dat gewacht   en mijn oren voor mijn ogen. De G-krachten   technici, boordwerktuigkundigen, grond-
       op een straaljager die misschien een keer   waaraan je wordt blootgesteld zijn immens   personeel, verkeersleiding etc. kan een bedrijf
       langskomt vond ik zonde van de tijd. Als   en een zeer goede conditie is vereist. Na   ook niet zonder een crew. Technici en
       je bovendien goede foto’s wilt maken moet   deze eerste test met succes te hebben afgelegd   verkopers, onze mensen die dagelijks aan
       je dat op een vliegbasis doen en niet een   was het onze beurt. Na een aantal snelle   boord of bij klanten komen, horen en zien
       kilometer voor de landingsbaan. Zo werden   en krachtige manoeuvres zaten wij achter   wat er gebeurt, hebben een schat aan
       er brieven geschreven en verzoeken ingediend,   het “aan te vallen” toestel.  In dit toestel   informatie over de markt. Samen met alle
       soms zonder succes en soms met succes. De   vloog de bewuste squadroncommandant en   ondersteunende diensten zorgen zij en wij er
       foto’s verdwenen in fotoalbums of werden   de leerling vlieger. Er was ons derhalve alles   samen voor dat Radio Holland het succesvolle
       gepubliceerd. Na verloop van tijd wil je meer   aan gelegen hem snel een “kill” toe te brengen.   bedrijf is dat het nu is. Het is daarom ook
       en denk je aan meevliegen en mooie foto’s   De squadroncommandant merkte ons te laat   dat mijn deur altijd letterlijk en fi guurlijk
       maken van straaljagers in hun element, niet   op en in een wanhoopsdaad probeerde hij   open staat. Iedereen mag en kan binnen
       op de grond maar in de lucht. Door relaties   met een snelle en korte bocht voor ons weg te   komen en vertellen wat hij of zij heeft gezien,
       en een dosis geluk beland je vervolgens achter   draaien.              gehoord of  verbeteringen aandragen. Het
       in de cockpit. Natuurlijk had ik zoals velen   Toen wij hem perfect in ons vizier hadden   is dit groepsgevoel wat ons sterk maakt of
       graag willen vliegen doch dat stukje metaal   gebeurde er iets onvoorstelbaars. De complete   simpeler gezegd, zonder jullie zat ik alleen
       met glazen op mijn neus maakte dat niet   canopy, zeg maar glazen cockpitdak, kwam   in mijn cockpit, zonder brandstof, werkende
       mogelijk.                           los van het toestel en vloog rakelings lang ons   motoren en vliegplan.
       De eerste vlucht die ik heb gemaakt was in   toestel. Onmiddellijk kondigde het toestel een   Als ik in deze beeldspraak de piloot ben, dan
       Portugal en werd direct een onvergetelijke   emergency af. Als een ware cabriolet moest   zijn jullie mijn crew en daar ben ik hartstikke
       vlucht. Ik was te gast op de luchtmachtbasis   het toestel de basis zien te bereiken. Omdat   trots op!
       Beja in het zuiden van Portugal. Hier was een   de leerlingpiloot voorin zit en de instructeur
       trainingssquadron gebaseerd uitgerust met   achterin moest de arme leerlingvlieger met zijn   P.S. ik geef het estafette stokje door aan Gabi
       T-38’s. Dit tweezits trainingstoestel wordt   hoofd op zijn knieën de terugreis aanvaarden   Lambertina.
       wereldwijd gebruikt en is wellicht beter   om de achterin zittende instructeur voldoende   door: Christiaan Sap
       bekend als de straaljager die de spaceshuttle   zicht naar voren te geven. Toch geen pretje
       begeleidt vlak voor deze landt. Na ’s ochtends   voor een straaljager die met 400 km/hrs tegen
       de squadronbriefi ng bijgewoond te hebben   z’n minimum snelheid aanloopt. Uiteraard
       en de noodzakelijke medische checks te   grote paniek op de basis, temeer omdat op het
       hebben afgerond werd de vliegoveral, G-suit   planbord dit toestel aan mij was toegewezen
       en helm gepast. Helaas waaide het die ochtend   en iedereen in de veronderstelling leefde dat
       te hard waardoor het gebruik van de   de “gringo hollandais” iets had uitgehaald. In
       schietstoel en parachute werd belemmerd   een door brandweer en ambulances omringde
       (aardig vooruitzicht!) en werd de missie   landingsbaan slaagde het toestel erin een
        www.rhmarine.nl
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22