Page 17 - Informail 203-213
P. 17
De Estafette
Na het fenomenale geannuleerd. ’s Middags hadden we meer veilige landing uit te voeren. De brandstof
literaire epos van geluk. Bij een laatste controle vlak voor die wij nog over hadden, we waren pas 15
Henk Aardse is mij de vlucht bleek mijn G-suit een lekje te minuten onderweg voor een 60 minuten
‘de eer gegund’ een hebben. Een G-suit is een broek met een durende vlucht, hebben we opgevlogen boven
persoonlijke bijdrage aantal ingebouwde luchtkamers die bij hoge de stranden van de Algarve. Daar spreken
te leveren aan “De “G-krachten” worden opgeblazen waardoor zij nog steeds over, tussen de toegelaten
Infor mail”, een deze zo hard tegen je benen aandrukken minimum hoogte en onze hoogte zat ongeveer
blad voor en door dat het bloed uit je benen naar je hoofd 100 meter................
Radio Hollanders wordt gedrukt. Dat is nodig omdat bij hoge Nadien heb ik nog vele vluchten gemaakt,
waar Annet en haar G-krachten tijdens een snelle bocht het bloed Portugal, Spanje, Amerika, Duitsland,
crew iedere keer uit je hoofd en bovenlichaam naar je benen Tjechie, Slowakije, Oostenrijk en zelfs bij
weer hard aan wordt gedrongen. Zo’n G-suit heb je dus hard “De Rus” heb ik mijn uurtjes gedraaid. Een
werken om het een nodig want zonder verlies je simpelweg je unieke ervaring!
echte professionele bewustzijn. Na van G-suit gewisseld te hebben Een overeenkomst tussen een straaljagerpiloot
uit straling te geven. liepen we de fl ightline op. Hoewel het eerste en mijn huidige werk is dat een piloot altijd
En iedere keer weer toestel aan mij en mijn piloot was toegewezen met zijn toestel, zijn omgeving en bijbehorende
met succes! bleek dat de squadroncommandant en een scenario’s bezig is; wat gebeurt er, waar liggen
Wie mij op kantoor leerling vlieger inmiddels in het toestel plaats de kansen, waar de bedreigingen, teneinde
voorbij loopt zal hadden genomen. Bij een middagtemperatuur een missie succesvol te laten verlopen. Dit
twee dingen van 43 graden wilden zij blijkbaar niet te anticiperen op alles wat er in je omgeving
opvallen: de deur staat altijd open en geen ver lopen en moesten wij het toestel achter gebeurt of kan gebeuren, nu maar ook straks,
schepen maar vliegtuigen aan de muur... op de fl ightline nemen. Wij zouden met geeft vaak een voorsprong. Wij moeten ons
Dat laatste is het gevolg van een eigenlijk drie toestellen een missie vliegen waarbij niet meer laten verrassen door ontwikkelingen
meer dan een uit de hand gelopen hobby. wij afwisselend elkaar aan zouden vallen in die wij niet aan hebben zien komen. Door
Vliegtuigen en met name militaire gevecht- een 1 tegen 2 situatie. Na take off gingen vooruit te zien en zo goed mogelijk klaar te
vliegtuigen hebben mij altijd gefascineerd. we snel naar de aan ons toegewezen sector. zijn voor de soms onzekere toekomst blijven
Wendbaar, snel en technologisch altijd “state Eerst zouden wij “aangevallen” worden. Na 5 wij koploper in onze markt.
of the art”. Al heel jong begon ik vliegtuigen minuten zat mijn neus al achter op mijn hoofd Zoals een piloot niet kan vliegen zonder
te fotograferen. Niet als spotter; dat gewacht en mijn oren voor mijn ogen. De G-krachten technici, boordwerktuigkundigen, grond-
op een straaljager die misschien een keer waaraan je wordt blootgesteld zijn immens personeel, verkeersleiding etc. kan een bedrijf
langskomt vond ik zonde van de tijd. Als en een zeer goede conditie is vereist. Na ook niet zonder een crew. Technici en
je bovendien goede foto’s wilt maken moet deze eerste test met succes te hebben afgelegd verkopers, onze mensen die dagelijks aan
je dat op een vliegbasis doen en niet een was het onze beurt. Na een aantal snelle boord of bij klanten komen, horen en zien
kilometer voor de landingsbaan. Zo werden en krachtige manoeuvres zaten wij achter wat er gebeurt, hebben een schat aan
er brieven geschreven en verzoeken ingediend, het “aan te vallen” toestel. In dit toestel informatie over de markt. Samen met alle
soms zonder succes en soms met succes. De vloog de bewuste squadroncommandant en ondersteunende diensten zorgen zij en wij er
foto’s verdwenen in fotoalbums of werden de leerling vlieger. Er was ons derhalve alles samen voor dat Radio Holland het succesvolle
gepubliceerd. Na verloop van tijd wil je meer aan gelegen hem snel een “kill” toe te brengen. bedrijf is dat het nu is. Het is daarom ook
en denk je aan meevliegen en mooie foto’s De squadroncommandant merkte ons te laat dat mijn deur altijd letterlijk en fi guurlijk
maken van straaljagers in hun element, niet op en in een wanhoopsdaad probeerde hij open staat. Iedereen mag en kan binnen
op de grond maar in de lucht. Door relaties met een snelle en korte bocht voor ons weg te komen en vertellen wat hij of zij heeft gezien,
en een dosis geluk beland je vervolgens achter draaien. gehoord of verbeteringen aandragen. Het
in de cockpit. Natuurlijk had ik zoals velen Toen wij hem perfect in ons vizier hadden is dit groepsgevoel wat ons sterk maakt of
graag willen vliegen doch dat stukje metaal gebeurde er iets onvoorstelbaars. De complete simpeler gezegd, zonder jullie zat ik alleen
met glazen op mijn neus maakte dat niet canopy, zeg maar glazen cockpitdak, kwam in mijn cockpit, zonder brandstof, werkende
mogelijk. los van het toestel en vloog rakelings lang ons motoren en vliegplan.
De eerste vlucht die ik heb gemaakt was in toestel. Onmiddellijk kondigde het toestel een Als ik in deze beeldspraak de piloot ben, dan
Portugal en werd direct een onvergetelijke emergency af. Als een ware cabriolet moest zijn jullie mijn crew en daar ben ik hartstikke
vlucht. Ik was te gast op de luchtmachtbasis het toestel de basis zien te bereiken. Omdat trots op!
Beja in het zuiden van Portugal. Hier was een de leerlingpiloot voorin zit en de instructeur
trainingssquadron gebaseerd uitgerust met achterin moest de arme leerlingvlieger met zijn P.S. ik geef het estafette stokje door aan Gabi
T-38’s. Dit tweezits trainingstoestel wordt hoofd op zijn knieën de terugreis aanvaarden Lambertina.
wereldwijd gebruikt en is wellicht beter om de achterin zittende instructeur voldoende door: Christiaan Sap
bekend als de straaljager die de spaceshuttle zicht naar voren te geven. Toch geen pretje
begeleidt vlak voor deze landt. Na ’s ochtends voor een straaljager die met 400 km/hrs tegen
de squadronbriefi ng bijgewoond te hebben z’n minimum snelheid aanloopt. Uiteraard
en de noodzakelijke medische checks te grote paniek op de basis, temeer omdat op het
hebben afgerond werd de vliegoveral, G-suit planbord dit toestel aan mij was toegewezen
en helm gepast. Helaas waaide het die ochtend en iedereen in de veronderstelling leefde dat
te hard waardoor het gebruik van de de “gringo hollandais” iets had uitgehaald. In
schietstoel en parachute werd belemmerd een door brandweer en ambulances omringde
(aardig vooruitzicht!) en werd de missie landingsbaan slaagde het toestel erin een
www.rhmarine.nl