Jaarverslag 2022 activiteiten
Stichting Historisch Materiaal Radio-Holland

Verslag van de secretaris,

2022 is wel een heel bijzonder jaar geworden.
Begin 2022 werden we nog geconfronteerd met een opleving van Covid maar al gauw konden we toch de activiteiten wederom oppakken.

De wekelijkse samenkomst van de vrijwilligers kwam mondjesmaat weer opgang.
Ook werd weer begonnen met het opstarten van de activiteiten, die in 2020 abrupt tot stilstand kwamen.

Op verzoek van RH hebben we 3 vitrine kasten kunnen samenstellen.Op de begane grond een vitrine kast met meetapparatuur, welke door de RH Service dienst werd gebruikt.
Op de 1ste verdieping staan 2 vitrine kasten.
Een vitrine kast is gevuld met SP Radio apparatuur, een belangrijk onderdeel in de RH portofolio. Een 2de vitrine kast is gevuld met speciaal door RH ontwikkelde apparatuur.

De apparatuur, welke tijdens de snelle verhuizing, tijdelijk bij PON Veenendaal in opslag was, kwam retour. Resultaat 15 pallets met materiaal. Gaande het jaar is weer definitieve locaties gevonden.

De 1ste verdieping van het logistieke gebouw stond leeg en aan RH werd gevraagd of we hiervan een aantal items ten toon konden stellen.
De ruimte heeft een projectmatige kant gekregen binnen de RH activiteiten en op deze manier kan RH bij klant bezoek zowel de nieuwe en historische apparatuur aanschouwen.

De vrijwilligers kunnen hier ook beginnen met de koffie op de wekelijkse bijeenkomsten.

Het historisch radio station PAE kreeg een nieuwe locatie bij de hernieuwde ingang aan de Eekhoutstraat.
Tevens werden de gedenkplaat Neptunis en de gedenkplaat “Opdat wij niet vergeten 1940-1945” gemonteerd en hebben weer een permanente plaats gekregen.
Gekeken wordt of de Neptunis middels achtergrond verlichting een betere uitstraling kan krijgen.

Er werden 2 bestuursvergaderingen belegd.

In de mei vergadering werd de jaarrekening 2021 van de stichting gepresenteerd en gaf de penningmeester hierop een toelichting.
Het resultaat van € 3605.—wordt geheel toegevoegd aan de voorzieningen van de stichting en projecten.
In de najaarsvergadering is afscheid genomen van bestuurslid Jan Schenk.
Tijdens de eindejaars bijeenkomst (dec) zal hierbij extra worden stilgestaan door de voorzitter. Naast de bestuurlijke items is ook de begroting voor 2023 gepresenteerd en goedgekeurd.

Reünie RHVC 2023.
Op 5 nov is de reünie gehouden in het Nationaal Militair Museum. Vanuit de stichting hebben we hand en span diensten verleend.

Bezoek museum Delfzijl.
Om de bruikleenovereenkomsten opnieuw te actualiseren, na de covid periode veel veranderd, is een eerste bezoek gebracht aan de RH Vestiging in Delfzijl en het Musee Aquarium museum Delfzijl. Tijdens bezoek werd te kennen gegeven dat een aantal items in bruikleenovereenkomst geen toegevoegde waarde meer had en werd retour genomen.

Magazine “Oud Roest”
Het magazine werd 3 x uitgebracht. ( april/aug/dec)
Speciaal dank aan de redactie voor de verzorging hiervan.

Bezoek aan SHM RH.
In 2017 is er door de Hr Frans Wackers contact gelegd met RH. Frans Wackers is een nazaat van de oprichter van RH.
Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in een bezoek aan de stichting op 26 oktober. Verslag hiervan is gedaan in OR

Einde jaars bijeenkomst vrijwilligers. Lichtschip Noordhinder
Op 7 dec hadden we onze eindejaars bijeenkomst op het lichtschip Noordhinder.
Namens de stichting zijn de vrijwilligers bedankt voor hun inzet gedurende het afgelopen jaar. Bestuurslid Jan Schenk heeft officieel afscheid genomen als bestuurslid.

Team van vrijwilligers,
Het team vrijwilligers bestaat uit; Bert van de Ent, Dick Hogeweg,
Henk Middelkoop, Hans van der Pennen, Ad Ponsen, Jan Schenk, Kees Schout, Peter Snijders, Jan van Dam en Peter van Wijk, Peter Schmeitz , Wychert Schroten. Leen ten Napel .

Vrienden van de stichting.
Op 1 januari 2022 was het aantal vrienden van de stichting 383
Op 31 dec 2022 was het ledental gedaald tot 376. De daling kwam tot stand vanwege overlijden en/of opzeggingen vanwege ouderdom/gezondheid. Dit is terug te zien in de donaties.

Woord van dank:

De stichting kan alleen bestaan met behulp van sponsoring. Namens de stichting een dank aan alle sponsors en speciaal woord van dank aan de Radio Holland Group BV en Radio Holland Netherlands BV. voor de verleende ondersteuning aan de stichting

Verder is het bestuur bijzonder dankbaar voor de inzet van alle vrijwilligers.

Rotterdam, 24 mei 2023

Het bestuur:

Hugo Abrahamse – Voorzitter
Joost Bloemsaat — Vice-voorzitter
Peter Schmeitz — Penningmeester
Jan Schenk — Bestuurslid (aftredend dec 2022)
Leen ten Napel — Secretaris

Copieren niet mogelijk/Copying not possible

Scroll naar boven