PDRH was een begrip binnen Radio-Holland.

Via onze website www.pdrh.nl kregen we de volgende vraag van John van Kuijk uit Perth;      

Waar staan de letters pd voor in pdrh.nl (4 jan 2025)

Het meest voor de hand liggende antwoord op deze vraag is als volgt:
PDRH was de door de Nederlandse overheid toegekende roepnaam voor alle schepen die door Radio-Holland werden ge-exploiteert.
De P staat voor Pays-Bas, de D was willekeurige letter en RH staat dan voor Radio-Holland.

In 1994, toen de Stichting Historisch Materiaal Radio-Holland opgericht werd, was de roepnaam PDRH binnen de Radio-Holland organisatie niet langer in gebruik vanwege het verdwijnen van de Radio Officier op de Nederlandse vloot. Met toestemming werd door onze Stichting deze oude roepnaam gekozen voor onze website en emailadres resp. www.pdrh.nl en info@pdrh.nl. Daarmee is dit historische begrip een langer leven beschoren.

Maar in de analen duikend is er meer te vertellen over PDRH. Immers deze naam werd vanaf 1951 tot en met 1986 gebruikt als de naam van het personeelsorgaan.
Een imposante levensduur van 35 jaar. Bijna alle edities zijn op onze website te vinden.
Het verschijnen van het eerste nummer in 1951 was een uitvloeisel van een historisch feit binnen Radio-Holland, nl de installatie van de Personeelsraad, het geformaliseerde overleg van RH personeel vertegenwoordigers en de RH Directie. De voorganger dus van de later wettelijke verplichte Ondernemingsraad. De Personeelsraad gaf de volgende uitleg aan de naamkeuze van het personeelsorgaan (bron: PDRH Jaargang 1 nummer 1, januari 1951)

PDRH – Radio-Holland roepnaam.

Velen zullen het weten: enkelen zullen het niet weten, voor hen deze toelichting.
U weet, dat elk schip een eigen roepnaam bezit, welke wordt gevoerd door vier letters.
Voor de Nederlandse schepen liggen deze letters tussen PAAA-PIZZ.
Deze letters werden gekozen door de Scheepvaartinspectie en zijn steeds gelijk aan het internationale vlaggensein dat de schepen voeren.
De roepnaam wordt dan doorgegeven aan het hoofdbestuur van de PTT, afdeling mobiele dienst.

Ook Radio-Holland heeft een roepnaam toegewezen gekregen. De maatschappij gebruikt deze roepnaam wanneer zij berichten heeft voor alle schepen,
waarvan de radio-geëxploiteerd wordt door Radio-Holland.
Via het kuststation PCH te IJmuiden (IJmuidenradio werden alle Radio-Holland schepen over de gehele wereld opgeroepen met de letters PDRH.

Ook dit blad heeft mededelingen voor alle Radio-Hollanders over de gehele wereld.
Is er een beter middel denkbaar dan ze op te roepen met de letters PDRH”.

Uït deze toelichting vallen een paar dingen op nl “internationale vlaggensein en  de letter serie PAAA-PIZZ”.

Zoekend naar vlaggensein in Wikipedia vond ik het volgende:

The International Code of Signals (INTERCO) is an international system of signals and codes
for use by vessels to communicate important messages regarding safety of navigation and related matters. Signals can be sent by Flaghoist, signal lamp (“blinker”), Flag semaphore,
radiotelegraphy, and radiotelephony. The International Code is the most recent evolution of awide variety of maritime Flag signalling systems.

In 1857 werd door de British Board of Trade de verschillende vlagcodes gestandaardiseerd en ging verder als de Commercial Code.
In dat zelfde jaar begon Lloyd’s Register de registratie van het vier karakter lange vlaggensein te registeren in hun scheepsregister.

De intrede van de radio communicatie begin 1900 leidde ook dat er verschillende radiomaatschappijen hun eigen roepnamen (callsigns) gingen toewijzen.
Bekend was dat roepnamen van Marconi schepen met een “M” begonnen.

In 1927 werd tijdens de International Radiotelegraph Conference in Washington orde geschept in de “relatieve chaos” van gebruikte roepnamen.
Landen kregen een serie letters toegewezen en zo kreeg Nederlands (Pays-Bas) de serie PAA-PIZ toegewezen en dat is tot op de dag van vandaag nog zo.

Er werd toen bepaald dat kuststations een roepnaam van 3 karakters kregen, schepen kregen 4 karakters en vliegtuigen kregen 5 karakters.

 

Copieren niet mogelijk/Copying not possible

Scroll naar boven